ترانسمیتر سطح

ترانسمیتر سطح

ترانسمیتر سطح (Level Transmitter) برای اندازه گیری و گزارش سطح مایعات و سیالات مختلف در داخل یک مخزن به کار می‌رود. خروجی لول ترنسمیتر به صورت یک سیگنال الکتریکی است و به صورت یک ابزار سنجش سطح بر روی مخزن حاوی ماده قرار گرفته و به صورت مکانیکی سطح سیال را اندازه گیری می‌کند. ترنسمیتر سطح که سطح ماده را به صورت مداوم گزارش می‌دهد با لول سوئیچ ها که تنها در صورت رسیدن سطح به یک مقدار از پیش تعین شده آلارم می‌دهند متفاوت است.

انواع ترانسمیترهای سطح

  • ترانسمیترهای سطح راداری(Radar Level Transmitter)

این ترنسمیترها مانند رادارها از امواج فرکانس بالا که توسط یک آنتن منتشر می‌شوند، برای تشخیص سطح سیال استفاده می‌کنند. معمولا در بالای مخزن پر از ماده نصب می‌شوند و سیگنال را به درون ماده موجود در مخزن منتشر می‌کنند و با دریافت سیگنال بازتابیده شده از سطح ماده و محاسبه مدت زمان برگشت سیگنال، مسافت طی شده توسط سیگنال را محاسبه کرده و مشخص می‌کنند که ماده تا چه سطحی از مخزن بالا رفته است.این ترانسمیترها به دو دسته Air Firing و Guided Wave تقسیم می‌شوند که در دسته اول امواج از طریق یک آنتن فرستنده منتشر می‌شوند در صورتی که در دسته دوم امواج از طریق یک موجبر به سطح سیال ارسال می‌شوند.

  • ترانسمیترهای سطح آلتراسونیک(Ultrasonic Level Transmitter )

این ترنسمیترها که معمولا مانند ترنسمیترهای راداری در بالای مخزن حاوی سیال نصب می‌شوند پالس آلتراسونیک را به درون ماده موجود در مخزن ارسال می‌کنند و از روی پالس بازتابیده شده از سطح سیال که توسط سنسور آلتراسونیک دریافت می‌شود زمان بین رفت و برگشت را محاسبه و ارتفاع قسمت خالی مخزن را ارزیابی می‌کنند.

  • ترانسمیترهای سطح مغناطیسی(Magnetic Level Transmitter)

ترانسمیترهای سطح مغناطیسی از یک شئ مغناطیسی کوچک داخل یک شناور برای تعیین سطح استفاده می‌کنند . به منظور جلوگیری از حرکت های جانبی شناور این شئ درون یک میله کمکی باریک قرار دارد. معمولا شناور در بالای ماده ای که قرار است سطح آن سنجیده شود قرار می‌گیرد. تغییر سطح ماده موقعیت مکانی شئ موجود در داخل شناور را تغییر داده و در نتیجه تغییر ارتفاع این شئ منجر به محاسبه سطح ماده موجود در مخزن می‌شود.

  • ترانسمیتر سطح خازنی(Capacitance Level Transmitter)

همانطور که می‌دانیم خازن از دو صفحه فلزی موازی تشکیل شده که یک دی‌الکتریک(ماده عایق) آنها را از هم جدا می‌کند و هرچه خاصیت عایقی ماده بیشتر باشد(ضریب دی الکتریک بالا) ظرفیت خازن و در نتیجه انرژی ذخیره شده در خازن بیشتر می‌باشد. در مورد ترانسمیترهای سطح خازنی که برای اندازه گیری سطح ماده موجود در یک مخزن در بالای آن نصب می‌شوند این دو صفحه فلزی شامل پروب رسانا ترانسمیتر و دیواره مخزن خواهد بود. ماده درون مخزن نیز نقش دی‌الکتریک را دارد. وقتی مخزن پر باشد ظرفیت خازنی زیاد و با کاهش سطح ماده موجود در مخزن ظرفیت کاهش می‌یابد. این تغییر ظرفیت خازن برای محاسبه سطح ماده، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ترانسمیتر مایکروویو هدایت شده(Guided Microwave Level Transmitter)

این ترنسمیترها که روی مخزن قرار می‌گیرند نیز با اندازه گیری زمان رفت و برگشت امواج مایکرویو ارسال شده و منعکس شده از سطح ماده توسط یک میله حسگر، به تخمین ارتفاع خالی مخزن و سطح ماده موجود در مخزن می‌پردازند.

 

  • ترانسمیتر سطح هیدرواستاتیک(Hydrostatic Level Transmitter)

به این ترنسمیترها ترنسمیترهای سطح فشار(Pressure Level Transmitter) نیز گفته می‌شود. اساس کار این ترنسمیتر بر مبنای میزان فشاری است که توسط مایع درون مخزن به خود مخزن وارد می‌شود. یعنی هر چه حجم و مقدار سیال درون مخزن بیشتر باشد فشار و نیروی وارد به دیواره مخزن از طرف سیال بیش تر است. با محاسبه فشار و با ثابت بودن چگالی ماده موجود در مخزن، سطح آن محاسبه می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

سوالی دارید ؟

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است.
  • 0935040548
  • support@example.com
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟