سوئیچ لرزشی

سوئیچ لرزشی

سوئیچ لرزشی  یا وایبرشن سوئیچ دستگاهی است که دامنه نوسان لرزش سیستمی که بر روی آن نصب شده است را تشخیص می‌دهد و در صورتی که این دامنه از یک مقدار آستانه از پیش تعیین شده بیشتر باشد نوعی پاسخ ارائه می‌دهد.

علت استفاده از سوئیچ لرزشی

در واقع علت استفاده از سوئیچ لرزشی محافظت از سیستم‌های دوار و ماشین آلات حساس در برابر خرابی‌های مخرب و پر هزینه ناشی از لرزش‌های بیش از حد است. سوئیچ‌ لرزشی ارتعاش دستگاه را پیوسته کنترل می‌کند و بسته به نوع سوئیچ لرزشی و شدت لرزش باعث ایجاد یک آلارم و یا خاموشی دستگاه می‌شود.

کاربرد صنعتی سوئیچ لرزشی

  • استفاده در فن‌های بزرگ در برج های خنک کننده
  • قابل استفاده در الکتروموتورها
  • قابل استفاده در پمپ ها
  • قابل استفاده در کمپرسورها و فن های دمنده و مکنده در بخش های مختلف صنعتی

انواع سوئیچ لرزشی

به طور کلی دو نوع سوئیچ لرزشی وجود دارد: سوئیچ‌های لرزشی مکانیکی و سوئیچ‌های لرزشی الکترونیکی

البته سوئیچ‌های لرزشی الکترونیکی را می‌توان به دو دسته سوئیچ لرزشی الکترونیکی سنتی و سوئیچ لرزشی الکترونیکی قابل برنامه ریزی تقسیم کرد

سوئیچ لرزشی مکانیکی:

  سوئیچ لرزشی مکانیکی مقرون به صرفه ترین و در عوض کم دقت‌ترین و کم اعتماد ترین گزینه برای مدیریت لرزشی بخصوص در یک برج خنک کننده است. سوئیچ‌های لرزشی مکانیکی دارای مکانیسم حساس به اینرسی است که در صورتی که ارتعاش از یک حد مشخص شده فراتر رود دستگاه را خاموش می‌کند که در بسیاری از موارد برای جلوگیری از آسیب دستگاه خیلی دیر می‌شود و تنها چیزی که سوئیچ لرزشی مکانیکی از آن جلوگیری می‌کند آسیب بیش‌تر به دستگاه است. شکل 1 دو نوع سوئیچ لرزشی مکانیکی را نمایش می‌دهد.

سوئیچ لرزشی الکترونیکی:

سوئیچ‌های لرزشی الکترونیکی بسیار دقیق تر از سوئیچ‌های لرزشی مکانیکی هستند. اغلب سوئیچ‌های لرزشی الکترونیکی آپشن‌هایی دارند که باعث می‌شود موثرتر و محافظت بهتری نسبت به سوئیچ‌های مکانیکی داشته باشند.

برخی از این آپشن‌ها عبارتند از:

  • آلارم‌های هشدار و خاموش شدن(دو آلارمه بودن)
  • تاخیر زمانی
  • خروجی 4 تا 20 میلی آمپر

1-دو آلارمه بودن

   در حالت عادی وقتی یک سوئیچ لرزشی یک دستگاه را خاموش می‌کند به کاربر فرصت واکنش را نمی‌دهد ولی با داشتن 2 سطح هشدار و رله‌های مرتبط می‌توان یک سطح هشدار را مشخص کرد که رله را خاموش و به صورت نور یا صدا به کاربر هشدار دهد که دستگاه در حال نزدیک شدن به خاموش شدن است و به کاربر فرصت می‌دهد تا قبل از خاموشی غیر منتظره دستگاه واکنش نشان دهد.

2-تاخیر زمانی

بزرگرین مزیت سوئیچ‌های لرزشی الکترونیکی ایجاد تاخیر زمانی است. یک یا چند نوع تاخیر زمانی در سوئیچ‌های الکترونیکی وجود دارد که رایج‌ترین آنها تاخیر شروع و تاخیر هشدار هستند. تاخیر شروع به دستگاه اجازه می‌دهد که وقتی روشن شد برای یک بازه زمانی ثابت یا برنامه ریزی شده از هر لرزشی صزف نظر کند. تاخیر آلارم نیاز دارد که برای یک مقدار زمان معین سطج لرزش از سطح آلارم بالاتر  رود که این امر از خاموش شدن تصادفی دستگاه جلوگیری می‌کند.

3-سیگنال 4-20mA

سوئیچ لرزشی الکترونیکی یک سیگنال 4 تا 20 میلی آمپر متناسب با سطح دامنه لرزش تولید می‌کند که می‌توان آن را جهت اهداف نظارت بر ارتعاش به یک PLC یا سایر دستگاه‌های مانیتورینگ ارسال کرد. شکل 2 یک سوئیچ لرزشی الکترونیکی را نمایش می‌دهد.

سوئیچ لرزشی الکترونیکی با قابلیت برنامه ریزی(هوشمند):

سوئیچ‌های لرزشی الکترونیکی قابل برنامه ریزی نسبت به سوئیچ‌های لرزشی لکترونیکی عادی معمولا دقت بهتری داشته و کنترل بهتری روی لرزش‌ها و تاخیرها دارند که باعث می‌شود کاربر پاسخ سوئیچ لرزشی را به صورت دلخواه تنظیم کند. یک سوئیچ لرزشی الگترونیکی قابل برنامه ریزی ممکن است تمام ویژگی‌های یک سوئیچ لرزشی عادی را نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

سوالی دارید ؟

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است.
  • 0935040548
  • support@example.com
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟